Noticias Khose Nuxco Solidario

domingo, 21 de julio de 2013

'Nombor dua Al-Qaeda di Yaman Said al Shahri terbunuh dalam serangan Hadramut Yaman Tentera, Kementerian Pertahanan.

'Nombor dua Al-Qaeda di Yaman
Said al Shahri terbunuh dalam serangan Hadramut Yaman Tentera, Kementerian Pertahanan.
Dalam satu kenyataan ringkas, jabatan itu berkata, operasi tentera Yaman membunuh enam disyaki Al Qaeda pejuang, yang disertai Al Shahri.
Kementerian, yang katanya dalam satu nota, sama ada serangan itu telah dijalankan oleh pesawat pejuang Yaman atau tentera darat, yang dianggap sebagai kematian pemimpin Al-Qaeda yang "tamparan menyakitkan untuk saki-baki elemen pengganas."
Al Shahri, digelar Abu Sefian untuk Sida, adalah Yaman Timbalan Naser al Wahishi, Emir Al-Qaeda di Semenanjung Arab, sejak pengumuman penubuhan organisasi di Yaman pada tahun 2009.
Si mati adalah seorang banduan di penjara Guantanamo, di mana beliau telah dibebaskan pada tahun 2008, apabila dia kembali ke Arab Saudi tidak lama selepas berpindah ke Yaman.
Pada bulan Februari 2011, pihak berkuasa Yaman mengumumkan kematian al Shahri dalam letupan yang disebabkan pengganas menguruskan beberapa peranti di Wilayah Abian, di selatan negara ini, tetapi maklumat ini adalah palsu.
Pada hari Ahad, Presiden Yaman Abdo Rabu Mansour Hadi, berkata pasukan keselamatan tidak dapat mengalahkan tiga serangan bom kereta serentak bahawa Al-Qaeda cuba untuk melakukan di Sanaa modal dan di dua bandar lain.
Al Qaeda telah meningkat aktiviti di Yemen kerana keadaan yang tidak stabil di negara ini sejak Januari 2011 pemberontakan meletus terhadap Presiden Ali Abdullah Saleh.
Selepas Saleh menyerahkan kuasa Februari lalu untuk Hadi, yang ketika itu naib presiden, tentera Yaman telah melancarkan operasi ketenteraan di selatan negara ini dan berjaya untuk membebaskan kawasan dikawal organisasi pengganas.

No hay comentarios:

Publicar un comentario