Noticias Khose Nuxco Solidario

domingo, 14 de julio de 2013

10 terbunuh gajah pigmi, subspesies terancam

10 terbunuh gajah pigmi, subspesies terancam. Sepuluh gajah pigmi, gajah subspesies terancam, telah ditemui mati di dalam kolam Sabah, sebuah negeri di Malaysia yang terletak di timur laut pulau Borneo, seperti yang dilaporkan hari ini oleh pejabat negara untuk pemuliharaan hidupan liar.

Haiwan yang ditemui dalam tempoh tiga minggu lepas sangat rapat antara satu sama lain melalui hutan yang garis Gunung Park Forest Rara, yang dikenali oleh Monte Magdalena dan sekitar 485,000 hektar.

Jabatan Negeri Sabah yang bertanggungjawab bagi perlindungan hidupan liar telah membuka siasatan untuk menentukan sama ada gajah mati akibat keracunan, sebagai doktor haiwan asalnya disyaki.

Pada bulan Oktober tahun lepas badan perundangan Negeri Sabah mengharamkan mana-mana perhutanan atau pertanian di Gunung Rara untuk melindungi habitat gajah pigmi dan haiwan yang jarang lain.

Menurut Tabung Hidupan Liar Dunia, di pulau Borneo di hutan kira-kira 1,500 ekor gajah pigmi, yang terkecil semua subspesies, yang berbeza daripada orang lain kerana ia mempunyai sedikit ekor panjang, telinga besar dan gading halus

No hay comentarios:

Publicar un comentario